Tuesday, February 1, 2011

AMANY & JAUNDICE

Masa ni dah nmpak mata AMANY kuning cian dia

Entry kali nie nak ceritakan tentang AMANY kena jaundice.Stelah keluar dr KJMC ari sabtu aku trs pulang ke JENGKA. lps beri report kt klinik desa di kampung...aku tertunggu2 gak nurse dtg tp x dtg2..Masa di rumah mertuaku..kakak iparku yg bekerja di unit ICU BB kt hosp Temerloh dtg..dia tengok BB pastu dia ckp.."maa amany ni cam ada kuning...dia cek2 kuning ni dah sampai pert ni..nurse x dtg umah ke check?" aku ckp tak nurse x dtg lg...dia ckp esok g poliklinik perg check cz kuning dia dah sampai pert risau sgt2 huu.hu

esoknya g poliklinik.. nk nangis bler tangan AMANY di cucuk utk ambik drh..selamat ank ibu berisi kalo tulang je...sedih sgt..ni pun dah sdh huu.huu keputusan dah kuar doktr ckp BB kna warded cz kuning dia 17.1 (299) sedih sgt2.tp demi kesihatan AMANY aku setuju.Masuk warded kul 1.30pm.Ini pertama kali saat yg paling meyentuh hati setelah bergelar ibu...melihat si kecik tanpa baju n selimut tido dibawah lampu biru dlm bilik huu..huuu .....cian anak ibu....!!!
HARI PERTAMA - kul 2.00pm nurse ambik AMANY nk cek lg kuning dia kuning naik 300 kesian dengr suara AMANY nangis..(suara kuat) sebak sgt2..lps nurse kasi AMANY kt aku..aku tngok tangan kanan kene cucuk ambik drh...tngan kanan kna cucuk gak tuk masukkan air...ksian sgt..masa tu HUBBY xdek..hanya tuhan je yg tau macam mana perasaanku masa tuu.
Orang ckp kuning BB leh kurang kalo kita kasi susu ibu.aku apa lg susukan lah AMANY tp aku sdh sgt cz susuku x byk lg..apapun aku usaha gak minum air byk2 untuk kasi susu kt AMANY.. masa ltk AMANy dlm bekas yg ada lampu atas bwh..aku tengok AMANY mengelupur kepanasan...sian sgt2 x sanggup aku..callHubby citer kt dia nangis2 aku dia ckp" kena sbr...kena kuat xblh lemah cz ni utk kebaikkan BB gak..kalo syg cam ni BB camner...so kena kuatkan semngt anggap ni ujian".
lps tu kul 8.00pm nurse ambik AMANY lg ambik drh...sekali lg hatiku luluh dengr dia nagis...dan kputusan dia kuning AMANY naik ya allah..terkjut aku..nurse ckp kalo kuning x trun gak mlm ni kna hantar TEMERLOH..hua..huaa lg sedih aku..cz bacaan kuning dia 345 nak 400 tu...sedh sgt.aku penah dengar kalo kuning dia kuat 400-500 leh sampai tukar drh tau..ya allah permudahkanlah segala urusn ini...
Malam tu AMANY duk kt 3lampu atas bawah ngn depan dia..aku hrp sgt2 agr kuning dia akn turun ..

HARI KE2
-pukul 1.00am nurse ambik AMANY tuk ambik drh..tangan dia xpayah ckp lah...kiri kanan bengkak..lebam lbh dr 10 jrum.ksian sgt...dan mlm tu alhamdulilah kuning dia dr 345 trun ke 299 bsyukur sgt2....
Pastu pkl 5.00am ambik lg drh tangan kanan AMANY sampai bengkak...x ckp ngn tangan kaki pun diaorg cucuk tuk masukkan air...sdh sgt2..mmg pengalaman sungguh.keputusannya 296.
pukul 8.30pm - Ambik lg....keputusan dia 299 naik pulak..aduyai..x senang duduk aku.pastu mlm tu aku nekat aku..nyorok2 kasi AMANY minum air halwa kundur...nk dekt 2aun dia minum.. happy sgt aku hrp kuning dia trunlah nk balik umah cz ingt kalo blh kuar wad..nk wat knduri cukur jambul+kesyukuran sikit. hrp kuranglah kuning dan blh balik awal...TP kan aku risau sgt cz lps kasi AMANY air halwa kundur dia langsung xnak duduk kt bwh chaya lampu tu...dia nk bring kt sblah aku ats katill risau sgt kalo AMANY x duk kt bwh cahaya lmpu tu....kuning dia xkan hilang...aduyai aku selalu ckp kt AMANY"BB kena kuat...kena thn..kalo BB x sht nnti ibu+abah+atuk+nenek risau...AMANY kena cpt2 sihat kena kuat..kena lwn..."tiap kali dia nangis kna cucuk ke apa ke aku slalu ckp cam tu...bler aku ckp aku cam dpt rasakan yg AMANY cam faham je....tp mlm tu mmg dia xnk duduk bwh lampu ..dia cam kepanasan aku risau sgt kalau2...kuning dia akan naik.....nak xnak aku tidor jgk ngn dia atas katil..tawakal jelah agar kuning dia turun. huu.huu kul 5.00am pg esoknya kna cucuk lg....kalo trun kuning blh balik tp kalo x kna duk ward.huu,huuu
HARI KE3 - 5.00am nurse ambik AMANY tuk ambik drh..dlm hati berdoa agr kuning AMANY kurg...Kul 10.00am doktr dtg cek BB pastu doktr ckp ari ni mayb ada 2 org leh blik...Aku mmg x berharap pun...yerlah AMANY semalaman x duduk bwh cahaya lampu...huu.huu lgpun kt bilik tu ada 3 BB kna kuning... paling truk AMANYlah cz guna 3 lampu + masuk air lg...so mmg xdek hrapanlah...pastu kul 11.00am bler nurse ckp sesuatu yg mengejutkan aku...korang tau napa?nurse ckp AMANY dah blh balik..aku rasa cam mimpi je....aku tanya lg sekali..nurse betul ke? dia ckp yer...BB ct norhasmah blh blik...aku gmbira sgt2..rasa nk jerit je...hee.hee bsyukur sgt2 bygkan dr kuning BB 299 turun mendadak kpd 240..ya allah bersyukur sgt pastu msa aku ckp2 ngn AMANY yg kitaorg blh balik..petama kali aku tengok dia SENYUM...suka sgt...

Apa lg aku call HUBBY suh dtg settlekan bil terkjut dia...& aku tau dia pun GUMBIRA sepertimana aku & AMANy....selalu kalo time mkn aku mkn sikit je cz hati x tenang tp bler dpt tau berita tu..apa lg...hbs lauk aku mkn..ikan pelata bakar+sup sawi.. tersenyum je aku..kalo x...huu.huu mata xyah ckplah,,ngn x ckp tidur..ngn nangis..emm mmg mncbrrr

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...