Tuesday, February 1, 2011

BERPANTANG.....

Masa Hakimi ngn Amany aku berpantang di rumah Ibuku...Byk kenangan manis masa berpantang di rumah Ibu dan Ibu mertuaku...Biasalah...Minggu Pertama dan Kedua mmg mencbr arr yerlah ngn nk jga luka bsalin ngn BB (masa tukan bdn kita msh lmh lgkan)Lg2 masa lps bsalinkan KIMI dulu...cz ni pngalaman yg ptama bgku dan juga ibuku cz setelah 10 thn xdek BB kecik tetiba KIMI lhr mmg kekoklah tp alhamdulilah ibuku blh handle..aku ngn KIMI mmg di tatang bagai minyak yg penuhlah..pemakanan ku mmg di jga Trimakasih mak. shayang mak..hee.hee

Alhamdululah semasa tempoh berpantang ank ptama & ke2 mmg x banyak ragam kasi susu dah kenyang tidurlah dia...bsyukur sgt2...aku ingt lg masa hari ptama lps bsalinkn KIMI nk duduk tkut sgt..seriau kan kena jhitkan...nyiluu je...slmat ada mak ngn hubbyku serta adikku MIDAH bsyukur sgt2 cz di kurniakan insan2 ini..

Slps bsalin 1 benda yg aku tkut bler nk membuang/Sembelit ...hu..huu yerlah ada masa semblit oo.. nk teran tkut cz mak pnah ckp jgn sesekali "MENERAN" cz tkt jahitan tertetas + peranakkan terkeluar...hu..huu mmg menakutkan..& mcm2 lglah...yg pasti aku kalo nk mmbuang aku akan mkn ubt berak(ubt smbelit) cz ia blh mlmbutkan kitanyer N*J*S .inilah yg aku mkn sampai 2 bln.. takuttt ooo beringat sblm kena.

Byk Info yg aku dpt dr ibu dan ibu mertuaku...slpas bsalin.

KENA JAGA PEMAKANAN

JGN mkn makanan yg BERANGIN , makanan yg BERBISA , Makanan yg MEMABUKKAN Makanan yg GATAL.dan byk lglah..Ni menu yg aku selalu mkn msa dlm pantang
MINGGU PERTAMA : menu aku hanya ikan kering gelama bakar + sup sawi itu je..(mmg aku suka menu ni)
MINGGU KE2 -3: Ikan pelata+gelama bakar+sup sawi+lada hitam+bwg putih
Minggu ke 3-4 : baru leh yg goreng2 Ikan pelata+gelama+ayam+daging+sayur

Kuih lak..ari2 apam..putri ayu....(yg tak berminyak+belemak)
Aku lbh rela berpantang dr menanggung risiko lain kalo x jga pemakanan bkn kite je yg sush BB dan org sekelililng pun akan ssh.so fikir2kanlah...

Dan hbs pantang pun aku still lg x mkn makanan yg BERANGIN,BERBISA,MEMABUKAN,BERGATAL cz kesian kt BB cz BB nyusu badan.

Korang lak cam nerr.Ibu & Ibu mertuaku ckp kalau kita tak jga semua ni...peranakkan akan keluar,bdn sakit2,BB kembung tp yg penting ingat kita PEREMPUAN bdn nk pakai lama so pandai2lah jga bdn & diri cz nnti SUAMI cr lain...itu yg di takutkan...huu.huu

BERSAMA SUAMI
Petua orang dulu2 seelok2nya 100hari (pulih luar dan dalam) ni ada info sikit psl topic di atas
  1. Dari segi kesihatan - doktor menggalakkan agar hubungan sex tidak dilakukan dalam tempoh 6 minggu selepas bersalin. Ini kerana si ibu baru saja melalui proses bersalin yang menyakitkan dan memerlukan masa untuk badan kembali sihat dan kuat. Selain dari itu, ia juga untuk memberi masa kepada bahagian sulit untuk sembuh sepenuhnya apatah lagi bagi mereka yang mempunyai luka eposiotomi. Apa itu luka episiotomy…? Luka episiotomi ialah potongan yang dilakukan di bahagian perinium apabila bayi memerlukan bukaan yang lebih besar untuk keluar sewaktu proses bersalin.
  2. Dari sudut agama – darah nifas biasanya keluar dalam tempoh 44 hari selepas bersalin. Dalam tempoh ini tidak diwajibkan bagi ibu yang baru lepas bersalin untuk berpuasa dan sembahyang serta ditegah dari mengadakan hubungan kelamin bersama pasangan.
  3. Bahaya “air embolism – Sebab lain kenapa dari segi kesihatan kenapa hubungan kelamin bersama pasangan hanya boleh dilakukan selepas 6 minggu ialah tentang kemungkinan terjadinya air embolism (tak tau apa maknanya dalam bahasa) terutama apabila melibatkan oral sex. Air embolism ialah apabila sejumlah udara yang terperangkap dan masuk ke salur pembuluh darah, dan boleh menyebabkan kematian. Ini kerana pada 6 minggu pertama selepas bersalin bahagian rahim masih lagi belum sembuh sepenuhnya
BERTUNGGU+BERBARUT mmg di galakkan..he...amalan berstokin mkn jamu mmg di galakkan lagi 1 berurut emmm tu mmg aku suka sgt2,...lps berurut ringan bdn..mak ckp berurut blh menaikkan peranakan...membetulkan urat2 yg terbelit2 yer arr baru lps bsalin kan..byk lah urat putus...org dulu 2 ckp kalo besalinkan BB gurl putus 1 urat BB boy putus 2 urat betul ke?maknenyer aku dah putus 3 urat..huu..huu

NOTE: Tak ruginya kalo kita perpantang...ia untuk diri kita gak kan.....hee.hee

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...